BIOGRAPHY

Mafalda Nejmeddine is a harpsichordist with a doctorate in Music and Musicology, specialising in performance, from the University of Évora, and is a specialist in Portuguese keyboard music of the 18th and 19th centuries. She obtained a Diploma in the Complementary Piano Course (Academy of Music S. Pio X, Vila do Conde), a Degree in Music - Harpsichord (Lisbon School of Music), the 1st Prize for Harpsichord (Conservatory of Paris-CNR) and a Master's degree in Child Studies - Music Education (University of Minho). Integrated researcher at the Centre for the Study of the Sociology and Aesthetics of Music (CESEM/IN2PAST) at the University of Évora.

She developed a series of projects which involved the investigation, performance and dissemination of the 18th and 19th centuries Portuguese music. She published articles and performed several recitals and lecture-concerts with unpublished works from the Portuguese keyboard repertoire of this period. She edited the score of "Miserere de Villa de Conde" by António da Silva Leite, presented the modern premiere of this work and published about the organs of the Monastery of Santa Clara de Vila do Conde. She recorded two CDs on historical keyboard instruments, the world premiere recording of the collection "Sei sonate per cembalo" by Alberto José Gomes da Silva (José Calisto harpsichord from 1780, National Music Museum, Vermillion, USA, 2018) and "Portuguese Sonatas from the 18th and 19th centuries" (Muzio Clementi & Co. fortepiano from around 1810, Queluz National Palace, 2023), whose score she had edited. She was a scientific consultant and participated in the documentaries "Reencontro" and "Portuguese Sounds from the Past" by Fouad Nejmeddine made based on his two CDs.

Currently, she is preparing the critical edition of Pedro António Avondano's keyboard sonatas and the production of the documentary series "Mestres e Sons Lusitanos" about six Portuguese composers from the 18th and 19th centuries.


Mafalda Nejmeddine é cravista, Doutorada pela Universidade de Évora em Música e Musicologia na especialidade de Interpretação, especialista em música antiga portuguesa, nomeadamente a sonata portuguesa para tecla. Diplomada com o Curso Complementar de Piano (Academia de Música S. Pio X, Vila do Conde), a Licenciatura em Música - Cravo (Escola Superior de Música de Lisboa), o 1º Prémio de Cravo (Conservatório Superior de Paris-CNR) e o Mestrado em Estudos da Criança - Educação Musical (Universidade do Minho).

Desenvolveu uma série de trabalhos que envolveram a investigação, a interpretação e a divulgação do repertório português para tecla do século XVIII. Editou a partitura do "Miserere de Villa de Conde" de António da Silva Leite, apresentou a estreia moderna desta obra e publicou sobre os órgãos do Mosteiro de Santa Clara de Vila do Conde. Publicou artigos sobre a música para tecla de compositores portugueses dos séculos XVIII e XIX, entre os quais João José Baldi, Francisco Xavier Baptista e Pedro António Avondano. Realizou diversos recitais e conferências-concerto com obras inéditas do repertório português para tecla deste período.

Gravou dois CD's em instrumentos de tecla históricos com a estreia discográfica da coleção "Sei sonate per cembalo" de Alberto José Gomes da Silva (cravo José Calisto de 1780, National Music Museum, Vermillion, EUA, 2018) e "Sonatas portuguesas dos séculos XVIII-XIX" (pianoforte Muzio Clementi & Co. de c. 1810, Palácio Nacional de Queluz, 2023), cujas partitura havia editado. Foi consultora científica e participou nos documentários "Reencontro" e "Sonoridades portuguesas do passado" de Fouad Nejmeddine realizado sobre os seus dois CD's.

Atualmente, prepara a edição crítica das sonatas para tecla de Pedro António Avondano e a produção da série documental "Mestres e Sons Lusitanos" sobre seis compositores portugueses dos séculos XVIII e XIX.

Crie o seu site grátis!